اجاره زمینهای جنوب کرمان به قطریها
 
اخبار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا
اخبار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا
دو شنبه 2 مرداد 1391برچسب:, :: 17:35 ::  نويسنده : سید رضا حسینی
این روزها شایعاتی در خصوص اجاره زمینهای کشاورزی جنوب کرمان به قطریها به گوش می رسد این درحالیست که مردمان محروم این منطقه در اوج خشکسالی و محدودیت منابع به خوبی می توانند از این سرمایه ملی استفاده کنند.

به گزارش مهر، جنوب استان کرمان به دلیل اقلیم خاص و منابع آبی در دسترس به هندوستان ایران شهرت یافته است وجود رودخانه های دائمی و فصلی متعدد و همچنین سد بزرگ هلیل رود به عنوان بزرگترین رودخانه جنوبشرق کشور و خاک حاصلخیز منطقه و شرایط شرجی و مرطوب هوا شهرستانهای جنوبی استان کرمان شامل جیرفت، کهنوج، فاریاب، عنبرآباد، فاریاب، قلعه گنج، منوجان و رودبار را به گلخانه ای طبیعی تبدیل کرده است.

شرایط آب و هوایی در این منطقه به گونه ای است که به یکی از مهمترین و بزرگترین قطبهای تولید خرما با هزاران هکتار نخلستان، هزاران هکتار باغهای گسترده مرکبات، و هزاران گلخانه و انواع دیگر محصولات کشاورزی تبدیل شده است.

ضمن اینکه برای جلوگیری از واردات برخی از محصولات از جمله سیب زمینی و پیاز در فصول مختلف در قالب طرح استمرار کشت این محصولات در چهار فصل ادامه دارد و محصولات جالیزی نیز از مهمترین تولیدات کشاورزان کرمانی در جنوب این استان محسوب می شود.

کشاورزان کپرنشین جنوب کرمان و محدودیت منابع آبی و خاکی

جنوب کرمان در تولید پنج محصول در کشور رتبه اول را دارد و با وجود خشکسالی و کمبود آب همچنان شغل بیش از 90 درصد مردم این مناطق کشاورزی است و هر روز بر گستره تولیدات کشاورزی جنوب کرمان افزوده می شود.

هر چند چالشهایی از جمله نبود زیر ساخت برای انتقال سریع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان، عدم رعایت الگوی کشت، عدم بسته بندی محصولات و واردات بی رویه محصولات کشاورزی در فصل برداشت محصول کشاورزان جنوب کرمان را آزار می دهد اما همچنان کشاورزی تنها تکیه گاه مردم محروم جنوب کرمان است و به واقع می توان گفت که اقتصاد این منطقه تک قطبی و برپایه کشاورزی است.

با وجود تمام پتانسیلهای موجود در جنوب کرمان اما مردمان جنوب کرمان به دلیل عدم سرمایه گذاری و توجه به این منطقه از محرومیت عمیقی رنج می برند که طی سالهای اخیر دولت با راه اندازی ستاد راهبردی جنوب کرمان سعی کرد تا گوشه ای از این محرومیتها را از بین ببرد و با اجرای طرحهایی از جمله کپر زدایی و اجرای برخی طرحهای عمرانی زمینه را برای کم کردن فاصله طبقاتی در این مناطق انجام دهد با این وجود همچنان جنوب کرمان با کشاورزی زنده است.
 
لزوم استفاده بهینه از منابع موجود در راستای حمایت از نیروی کار بومی


این درحالی است که خشکسالی بسیار شدید در استان کرمان در جنوب کرمان نمودی شدید تر یافته است و منابع آبی موجود بسیار محدود شده است بطوریکه برخی از زمینها و باغهای کشاورزی خشک شده اند و تعداد قابل توجهی از چاههای آب، چشمه ها و رودخانه ها کم آب و یا بی آب شده اند.


 
در چنین شرایطی استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود در استان کرمان از اهمیت بسیار بالایی به خصوص در جنوب کرمان و برای کشاورزان محروم این منطقه برخوردار است.


 
طی روزهای اخیر شایعاتی در خصوص احتمال اجاره زمینهای کشاورزی این مناطق به قطریها به گوش می رسد که موجب نگرانی کشاورزان شده است.
 
مسئولان بی خبرند قطریها تائید می کنند


مبهم بودن این طرح این نگرانی ها را افزون کرده است بطوریکه برخی مسئولان در سطوح ملی از بی خبری از اجاره زمینها سخن می گویند و ابراز بی اطلاعی می کنند اما مسئولان سفارت قطر بنا به گزارشهای منتشر شده از اجاره این زمینها از ماهها قبل خبر می دهند.
 
سرمایه گذاری خارجی؛ کوتاهی دست کشاورزان بومی یا رونق کشاورزی


این درحالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصاد و کشاورزی استان کرمان بر این عقیده اند که اجاره زمینهای استان کرمان به طرف قطری هیچ سودی برای کشاورزان به همراه نخواهد داشت و به دلیل اختصاص بخش عمده ای از آب استانی که با چالش بزرگ بی آبی مواجه است در حقیقت دست کشاورزان بومی و نیروهای کار ایرانی برای استفاده از منابع در دسترس کوتاه می شود و تولید محصول در جنوب کرمان را کاهش می دهد.
 
نماینده مردم جنوب کرمان با شروطی سرمایه گذاری را تائید می کند


این در حالی است که نماینده مردم شهرستانهای کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبار و فاریاب در گفتگویی این امکان را رد نکرده و تنها شروطی برای انجام این سرمایه گذاری گذاشته است.


 
حجت الاسلام محمدرضا امیری خواسته که این اجاره بر اساس منافع جنوب کرمان انجام شود و گفته با اصل این امر مخالفتی ندارد.


 
وی افزوده است که باید طرف قطری از نیروی کار انسانی بومی استفاده کند، اجاره را کوتاه مدت انجام دهد و اجاره باقیمت مناسب باشد همچنین در صورت نیاز به محصول این محصولات را در اختیار بازار جنوب استان کرمان قرار دهد.
 
در صورت عدم اجرای شروط سرمایه گذاری سودی برای جنوب کرمان ندارد


وی تاکید کرده است که اگر اینگونه نباشد این اجاره هیچ سودی برای مردم جنوب کرمان به همراه نخواهد داشت.
 
امیری که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز محسوب می شود از بررسی این موضوع طی روزهای آینده در این کمیسیون خبر داده است.


 
این درحالی است که سرمایه گذاری قطریها در استان کرمان سابقه دارد.


 
سرمایه گذاری سابقه دار قطریها در کرمان/ پرورش هوبره؛ برای ایران یا قطر!
 
چندی قبل یکی از مقامات قطری تفاهم نامه ای را در راستای پرورش گونه در معرض انقراض هوبره در سیرجان منعقد کرد که بنا به این موافقت نامه قطریها در راستای پرورش هوبره سرمایه گذاری می کند.


 
کلنگ پروژه ایجاد ذخیره گاه جانوری در استان کرمان با حضور مسئولان قطری زده شد و کلید سرمایه گذاری معادل 500 میلیون دلار و در زمینی به ابعاد سه هزار هکتار در دشتهای سیرجان زده شد.


 
از سوی دیگر با توجه به علاقه وافر اعراب به هوبره این پرنده در حال انقراض، ابهامهایی در خصوص امکان انتقال پرنده های پرورش داده شده در این مجموعه به کشورهای عربی وجود دارد.
 
مسئولان در جذب سرمایه خارجی منافع مردم محروم را در نظر بگیرند
 
هر چند جذب سرمایه گذاری این روزها به یکی از مهمترین اهداف کشور تبدیل شده است اما از سوی دیگر باید جذب این سرمایه در چارچوب منافع و سود مردم باشد و در این راستا باید هر چه سریعتر نسبت به شفاف سازی نحوه اجاره زمینهای کشاورزی که به احتمال فراوان برخی زمینهای کشاورزی کرمان نیز از آن جمله است شفاف سازی صورت گیرد حتی اگر این زمینها در استان کرمان نیز وجود نداشته باشد باید سود ملی و حمایت از نیروهای و استعدادهای ملی در صدر اهداف هر سرمایه گذاری باشد و شان و منزلت ایران را حفظ کند.


 
آنچه که بیش از هر چیز دیگر در زمینه سرمایه گذاری مورد توجه قرار دارد سرمایه گذاری بر اساس نیازهای هر منطقه است و نه سرمایه گذاری براساس نیازهای سرمایه گذار که در نهایت منجر به هدر رفت سرمایه شود.
 
کپرنشینان جنوب کرمان در انتظار سرمایه گذاری برای رفع محرومیت


نباید سرمایه گذاری به صورتی انجام شود که کپر نشینان جنوب استان کرمان در مجاورت کپرهای خود شاهد کشت و زراعتی سودآور باشند در حالیکه هیچ گونه سودی برای آنها ندارد و از سوی دیگر سودی سرشار عاید سرمایه گذار کند.


 
آنچه که بیش از هر چیز در این میان خود نمایی می کند نیازهای جنوب کرمان برای سرمایه گذاری در راستای محرومیت زدایی است.
 
زمینه های سرمایه گذاری در جنوب کرمان


ایجاد صنایع پائین دستی و بالا دستی کشاورزی در زمینه های مختلف، راه اندازی فوری فرودگاه جیرفت، امکان دسترسی بیشتر کشاورزان جنوب کرمان برای عرضه محصولات در بازارهای جهانی و در نهایت مدیریت تولید در راستای تولید صادرات محور آن چیزی است که باید در کشاورزی جنوب کرمان انجام شود.
 
از بازار کشورهای عربی تا بازار مصرف کرمان و تهران


این درحالی است که هم اکنون محصولات کشاورزی کشورهای خلیج فارس روزانه از طریق برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی تامین می شود و در این میان جنوب استان کرمان که قطب محصولات جالیزی در فصول مختلف سال است به هیچ وجه در این بازار پر منفعت به دلیل نبود زیر ساخت حمل و نقل نقشی ندارد و حتی برای ارسال روزانه محصول خود به بازار تهران و کرمان هم با چالش روبرو است.


 
نمونه عینی مشکلات کشاورزان جنوب کرمان تنها در بخش کشاورزی آنجا متبلور می شود که زمان برداشت محصولی خاص در جنوب کرمان فرا برسد و اینجاست که یا جاده ها پر ترافیک می شود یا کامیون برای حمل محصول وجود ندارد و یا بازار دستخوش دلال بازی می شود و در نهایت مانند محصول پیاز سال جاری بسیاری از کشاورزان حتی محصول خود را برداشت هم نمی کنند.


 
در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا افرادی که به فکر اجاره بلند مدت و یا حتی کوتاه مدت زمینهای کشاورزی به قطر هستند بهتر نیست ابتدا سرمایه را برای حل این مشکلات جذب کنند و در حالیکه منابع کشاورزی استان کرمان به شدت به دلیل خشکسالی محدود است و آب حکم طلا را دارد تجدید نظر در این گونه سرمایه گذاری ها کنند؟
 
و آیا بهتر نیست سرمایه گذاری در راستای حمایت از نیروی کار محروم بومی و ایرانی باشد در راستای افزایش تولید صادرات محور؟
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


اخیار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا
آرشيو وبلاگ

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا و آدرس jaleb234.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 79
بازدید دیروز : 61
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 1799
بازدید کل : 278529
تعداد مطالب : 496
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات پیامکی



خطاطي نستعليق آنلاين

 
 
 





Powered by WebGozar