سرانجام راز نوشابه های سیاه مشخص شد
 
اخبار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا
اخبار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا
دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, :: 2:33 ::  نويسنده : سید رضا حسینی

همواره دو شرکت بزرگ تولید نوشابه‌های گازدار حاوی کولا، یعنی کوکا و پپسی، به هیچ وجه ترکیبات دقیق تولیدات خود را فاش نمی‌کنند و آن را محرمانه نگه داشته‌اند. ولی پژوهشگران انستیتوی ملی تولیدات مصرفی فرانسه موفق شدند با انجام تحقیقاتی بسیار دقیق، نتایج نگران کننده‌ ای را انتشار دهند.

به گزارش زلال نیوز ، به دنبال جنجال و هیاهوی بسیاری که در اوایل سال جاری میلادی در ارتباط با انتشار نتایج تحقیقاتی مبنی بر احتمال سرطان‌زا بودن کوکاکولا به‌پا شد، شرکت کوکا و هم‌چنین رقیب دیرینه‌اش، پپسی، با راه‌اندازی یک کارزار تبلیغاتی وسیع در سراسر جهان، تاکید کردند که در ترکیبات نوشیدنی‌های گازدار خود تغییراتی را انجام داده‌اند و به هیچ وجه این نوشابه‌ها برای مصرف کنندگان آنها، سرطان‌زا نخواهد بود.

حال نتایج تحقیقات پژوهشگران انستیتوی ملی تولیدات مصرفی فرانسه ضربه‌ی دیگری است بر پیکر غول‌های صنعتی نوشابه‌سازی امریکا که در سراسر جهان بیشترین میزان تولید و فروش فرآورده‌های نوشیدنی گازدار و حتی بدون گاز را در اختیار دارند.

شایان ذکر است که به طول مثال، در سال ۲۰۱۱ در فرانسه، بیش از چهار میلیارد لیتر نوشیدنی غیرالکلی، اعم از نوشابه‌های گازدار و یا بدون گاز با طعم میوه، به فروش رفته است که در این میان، نیمی از این میزان را نوشابه‌های گازدار حاوی کولا تشکیل داده‌اند.

حال پژوهشگران فرانسوی با شکستن سدی که دو شرکت بزرگ صنعتی با عنوان «رازداری صنعتی» بنا کرده بودند، راز بسیاری از مواد تشکیل دهنده‌ی کوکاکولا و نوشابه‌های مانند آن را فاش کرده‌اند.

در وهله‌ی اول، پژوهشگران فرانسوی پی برده‌اند که در این نوشابه‌ها گیاهان و ادویه‌های بسیاری استفاده شده است که عمده‌ترین ادویه‌ی مصرف شده دارچین است. ولی نخستین نکته‌ی نگران کننده حضور ماده‌ای است شیمیایی به نام «تِرپِن» (Terpene) که برای طعم این نوشابه‌ها، در ترکیبات آن قرار می‌گیرد. این عنصر شیمیایی جزو مواد آلرژی‌زای شناخته شده است و این در حالی است که بیش از پیش، سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با افزایش روزافزون آلرژی‌های ناشی از مواد غذایی صنعتی هشدار می‌دهد.

هم‌چنین پژوهشگران فرانسوی پی برده‌اند که هنوز شرکت‌های کوکا و پپسی در اروپا، در ترکیبات نوشابه‌های گازدار حاوی کولای خود، از اسید فسفوریک استفاده می‌کنند و خصوصاً در آنها هنوز از ماده‌ای برای به وجود آوردن رنگ مخصوص قهوه‌ای کوکاکولا و پپسی‌کولا استفاده می‌شود که نام صنعتی آن E150d می‌باشد که همان کارامل است ترکیب شده با سولفید آمونیوم.

ماده‌ای که چند ماه پیش در امریکا جنجال‌برانگیز شده بود و ایالت کالیفرنیا آن را به روی لیست اسامی مواد خطرناک برای سلامتی جامعه درج کرده بود و به دنبال آن، شرکت‌های کوکا و پپسی اعلام کرده بودند که دیگر در نوشابه‌های خود که در امریکا ساخته می‌شود، از این ماده استفاده نخواهند کرد. ولی چون در اروپا این ممنوعیت وجود ندارد، تغییری در ترکیبات نوشابه‌های گازدار حاوی کولای این شرکت‌ها که در اروپا تولید می‌شود، داده نشده است.

اما نکته‌ی نگران کننده‌ی دیگر نتایج تحقیقات پژوهشگران فرانسوی، میزان بسیار بالای قند در این نوشیدنی‌ها است. به طور مثال، پزشکان و سازمان جهانی بهداشت، مرز حداکثر میزان مصرف قند روزانه‌ی انسان را ۱۰۰ گرم فروکتوز در روز تعیین کرده‌اند و هشدار داده‌اند که مصرف بیش از این هفت قند و یا مواد قندی در روز، می‌تواند به تغییرات ناخوشایند متابولیسم بدن بیانجامد، مانند دیابت. ولی بنا به نتایج این تحقیقات، اکثر نوشابه‌های گازدار -البته غیر از آنهایی که به اصطلاح لایت و یا بدون شکر هستند- در هر لیتر حاوی بیش از ۱۰۰ گرم قند می‌باشند. یعنی برای هر لیتر، معادل ۱۷ حبه قند.

به همین دلیل، انستیتوی ملی تولیدات مصرفی فرانسه از ابتکار شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ، حمایت می‌کند که قصد دارد در شهر نیویورک فروش نوشیدنی‌های گازدار شیرین بیش از نیم لیتر را ممنوع سازد.

اما نکته‌ی نگران کننده‌ی دیگر این است که در این نوشابه‌ها، میزان کافئین بسیار بالاتر از حد نصاب اعلام شده توسط پزشکان است. کافئین زیاد که یک ماده‌ی تحریک کننده است، خصوصاً می‌تواند برای سیستم قلب و عروق کودکان و نوجوانان بسیار مضر باشد.

در امریکا مقامات بهداشتی این کشور، میزان حداکثر کافئین برای کودکان هفت تا ۹ سال را ۶۰ گرم در روز معین کرده‌اند، ولی به طور مثال، در یک لیتر پپسی، ۱۰۰ گرم کافئین وجود دارد و البته این میزان در کوکاکولای لایت و یا بدون شکر، به ۱۱۸ گرم در لیتر افزایش می‌یابد. یعنی نوشیدن یک لیتر از این نوشابه‌ی گازدار حاوی کولا، برابر است با نوشیدن ۱۰ تا ۲۰ لیوان قهوه در روز که این میزان برای افراد بالغ نیز بسیار مضر است، چه رسد به کودکان و نوجوانان.

اما نکته‌ی جالب توجه دیگر نتایج تحقیقات پژوهشگران فرانسوی این است که اکثریت نوشابه‌های گازدار مانند کوکاکولا، پپسی‌کولا و غیره، حاوی الکل هستند. ولی روی بسته‌بندی این نوشابه‌ها به هیچ وجه این نکته اشاره‌ای نشده است. البته به طور مثال در فرانسه، بنا به قانون، نوشابه‌هایی که کم‌تر از ۱/۲درصد الکل داشته باشند، لزومی به تذکر دادن روی بسته‌بندی ندارند.

حال، پس از شایعات بسیاری که در این زمینه رایج بود، نتایج تحقیقات پژوهشگران فرانسوی و اعلام رسمی آنها مبنی بر حضور میزان بسیار کمی الکل در نوشابه‌های گازدار کوکا و پپسی، سبب شده است که از روز گذشته به روی تارنمای اینترنت، پایگاه‌های مختص به مذهب و خصوصاً دین اسلام و مسلمانان، به بحث و جدل بپردازند تا به این امر پی ببرند که آیا مصرف کوکاکولا، پپسی‌کولا و این نوع نوشابه‌های گازدار حاوی کولا حلال است یا با اسلام مغایرت دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


اخیار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا
آرشيو وبلاگ

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار و مطالب جالب از همه چیز و همه جا و آدرس jaleb234.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 951
بازدید ماه : 2610
بازدید کل : 279340
تعداد مطالب : 496
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات پیامکی



خطاطي نستعليق آنلاين

 
 
 





Powered by WebGozar